نگاهي به اجراي طرح نوين "موبايل پارك" در مشهد


اجراي طرح "موبايل پارك" با بهره‌گيري از فناوري ارتباطات و اطلاعات از مدتي پيش با همكاري شوراي اسلامي شهر، سازمان ترافيك، شهرداري مشهد و بخش خصوصي در اين كلانشهر در حال اجرا است.

از بعد خدمات شهري هدف اين طرح ساماندهي و كاهش معضل كمبود و نابساماني توفق خودروها در بخش تجاري و پرازدحام شهر در كوتاهترين زمات با صرف كمترين وقت در قالب بهره‌گيري از فناوري نوين ارتباطاعات و اطلاعات اعلام شده است.

در اين چارچوب رانندگان براي استفاده از "طرح موبايل پارك" نياز به تهيه "آرم هوشمند" اين سامانه" به منظور پارك قانونمند خودرو در خيابانها مشخص شده از سوي شهرداري دارند.

آرم هوشمند موبايل پارك كه به صورت رايگان از سوي دفاتر خدمات ارتباطي و پستي به رانندگان داده مي‌شود ‪ ۱۰‬ساعت اعتبار دارد اما رانندگان فقط مبلغ ‪ ۲۰‬هزار ريال را به عنوان حق شارژ آن پرداخت مي‌كنند.

در چارچوب طراحي فني اين آرم، رانندگان براي استفاده از سامانه موبايل پارك بايد مدت زمان پارك خودروي خود را با استفاده سرويس پيام كوتاه تلفن همراه به شماره ‪ ۱۳۰۰۹۴‬اطلاع دهند.

شوراي اسلامي شهر مشهد در مرحله نخست اجراي طرح ‪ ۳۵‬خيابان اصلي را براي آن و براي هر يك ساعت توقف در حاشيه اين خيابانها مبلغ دو هزار ريال را تصويب كرد.

هم‌اكنون در ‪ ۱۴‬خيابان شهر مشهد، اين طرح ابتكاري كه به عنوان يك اختراع ثبت شده اجرا مي‌شود.

مديرعامل شركت موبايل پارك ايران، متولي اجراي اين طرح در مشهد نيز به خبرنگار ما گفت: اميدواريم تا پايان امسال بتوانيم تمامي خودروها و خيابانهاي مشهد را طبق مصوب شوراي شهر پوشش دهيم.

مهندس محمدرضا حيدري افزود: يكي از اهداف اجراي اين طرح بهره‌گيري از فناوري نوين و ابزارهاي الكترونيك براي توسعه خدمات مطلوب شهري است.

وي گفت: بزرگترين مشكل كنوني در اين چارچوب وجود سامانه الكترونيك در كنار روشهاي سنتي است اما با اين وجود مديران و مسوولان شهر مشهد اهميت الكترونيك شدن را كاملا درك كرده و با خطرپذيري منطقي، اجراي اين طرح را تصويب نمودند.

او در تشريح چگونگي استفاده از موبايل پارك افزود: رانندگان مي‌توانند به دو روش پارك خودرو خود را اطلاع دهند كه در روش نخست با استفاده از سيستم پيام كوتاه تلفن همراه(‪ (SMS‬ساعت پارك خودرو را گزارش مي‌دهند.

وي گفت: در روش دوم فرض را بر اين گذاشتيم كه راننده موبايل ندارد تا از اين طريق پارك خودرو را اطلاع دهد لذا مامور موبايل پارك با مواجهه با خودرويي كه آرم هوشمند دارد ولي زمان پارك آن اعلام نشده، به ميزان يك ساعت( دو هزار ريال) از اعتبار آرم كسر مي‌كند.

او افزود: اگر كارت هوشمند راننده اعتبار كافي نداشته باشد، آنها جريمه نمي‌شوند بلكه يك اعتبار منفي در نظر گرفته مي‌شود و زماني كه كارت خود را شارژ كردند، اين اعتبار منفي كسر مي‌شود.

وي گفت: طرح موبايل پارك در سه مرحله اجرا مي‌شود كه شامل ارايه آرمهاي هوشمند به مردم، آموزش عمومي روش اجراي طرح و در نهايت تعيين تعرفه خاص براي هر خيابان مي‌باشد.

به گفته او اگر تعرفه‌ها از سوي شوراي شهر و سازمان ترافيك مشهد اعلام شود اين سامانه قابليت آن را دارد كه در عرض يك هفته براي هر خيابان تعرفه خاص مشخص كند.

با اين حال معاون مركز آمار و رايانه دانشگاه فردوسي مشهد مي‌گويد سياستگذاري و اطلاع رساني موجود در اين سامانه ابهام دارد و مردم و اكثر كارشناسان از نحوه اعمال و اجراي طرح موبايل پارك بي‌اطلاع هستند.

حسين افخمي افزود: در صورتي كه سرمايه‌گذاري لازم براي اين بخش انجام نشود در آينده نه چندان دور دچار مشكل خواهد شد.

وي گفت: اعمال و اجراي طرح موبايل پارك براي همه خيابانها منطقي نيست لذا بايد قسمتي از خيابانها را در طرح قرار دهند.

او افزود: با توجه به هزينه انجام شده براي اين سرويس بايد از كشورهاي ديگر الگوبرداري كرده و و خدمات ديگري را نيز از طريق اين سيستم هوشمند انجام دهيم.

يك مدرس دانشگاه علوم كاربردي مشهد و كارشناس ارشد فناوري اطلاعات هم در اين‌باره مي‌گويد مطرح شدن و فرهنگ‌سازي سيستم موبايل پارك براي زايرين حرم امام رضا(ع) كه هميشه در ايام تابستان و اعياد بخشي از ساكنان مشهد را تشكيل مي‌دهند، امري ضروري است.

عباس پورفرخي افزود: به دليل اطلاع رساني ضعيف در اين زمينه، زماني كه زايرين به مشهد مي‌آيند دچار سردرگمي و به تبع آن جريمه از سوي سازمان راهنمايي و رانندگي مي‌شوند.

وي گفت: راه‌اندازي طرح موبايل پارك در مشهد حتما به صورت پايلوت انجام مي‌شود و براي شناسايي خطاهاي موجود است.

او افزود: بعد از گذشت مدتي از اجراي اين طرح و كاربرد بيشتر آن، معايب ديده مي‌شود و به عنوان يك نمونه مي‌توان در ديگر شهرهاي كشور نيز اجرا شود.

اين كارشناس فناوري اطلاعات مي‌گويد چون بخش خصوصي متولي اصلي اين طرح است و سازمانهاي دولتي بر اجراي آن نظارت كامل دارند در نهايت منجر به پيشرفت فناوري اطلاعات در كشور خواهد شد.

وي ادامه مي‌دهد: بايد به اين طرح به عنوان يك الگو نگاه كنيم و در ديگر طرحهاي اجرايي شهر الكترونيك مشهد نيز آن را بكار گيريم.

او با اشاره به اينكه مسوولان بايد درك درستي از فناوري اطلاعات داشته باشند مي‌افزايد: طرحهاي ‪ IT‬مانند طرحهاي عمراني نيست و سرعت گسترش آن بسيار زياد است.

يك كارشناس فناوري اطلاعات نيز در اين‌باره مي‌گويد: هم‌اكنون شهرهاي بزرگ تبديل به پاركينك بزرگ خودروها شده‌اند.

مهندس حميد محمودي افزود: با اعمال سيستم موبايل پارك متوسط جريمه پارك غيرقانوني ماشينها در شهر كاهش مي‌يابد كه اين يك نمونه استفاده از شهر الكترونيك در مشهد است.

وي گفت: در اين چارچوب زمان بازنگري در سيستمي است كه در آن خودروسازان مي‌گويند وظيفه ما توليد خودرو است، شهرداري مي‌گويد وظيفه‌اش كاهش ترافيك و استفاده از وسايل نقليه عمومي است و مردم هم به سمت خريد خودرو پيش مي‌روند و در نتيجه آلودگي محيط زيست و استهلاك سرمايه‌ها افزايش مي‌يابد.

او افزود: دولتمردان بايد براي روان كردن ترافيك و كاهش آلودگي هوا اقدام به بسترسازي براي ساخت توقفگاههاي مجهز و استفاده از فناوري اطلاعات در سيستمهاي نوين خدمات شهري نمايند.



مزاياي استفاده از طرح موبايل پارك براي رانندگان را مي‌توان به جلوگيري از اتلاف وقت، جلوگيري از هرگونه سوء‌استفاده احتمالي و نيز آشنايي مردم با ابزارهاي مدرن الكترونيك دانست.

از ديگر مزاياي آن مي‌توان به پرداخت تعرفه مطابق با زمان توقف، كاهش احتمال جريمه شدن و ايجاد امكانات خريد الكترونيك با استفاده از آرم هوشمند موبايل پارك اشاره كرد.

رانندگان مي‌توانند روزانه از ساعت ‪ ۸‬تا ‪ ۱۳‬و نيز از ساعت ‪ ۱۶‬تا ‪ ۲۲‬غير از ايام تعطيل و در خيابانهايي كه طرح موبايل پارك در آن اجرا مي‌شود از مزاياي اين طرح استفاده كنند.

پارك خودرور در روزهاي تعطيل و ساعاتي غير از ساعات مذكور در قسمتهايي كه موبايل پارك نصب شده باشد به صورت رايگان انجام مي‌شود.

هم‌اكنون حدود ‪ ۲۳۰‬هزار خودرو در شهر مشهد وجود دارد و طبق مصوبه شوراي اسلامي شهر تعرفه در نظر گرفته شده براي هر ساعت پارك خودرو دو هزار ريال است كه تعرفه آن مطابق با كارت پارك معمولي مي‌باشد.

بر اساس آمارها بيشتر مشتريان اين طرح مغازه‌داران اطراف خيابانهاي طرح موبايل پارك هستند كه ‪ ۳۵‬درصد متقاضيان را به خود اختصاص داده‌اند.

متولي اصلي اجراي طرح موبايل پارك در مشهد شركتي خصوصي است كه تاكنون حدود ‪ ۸۰‬هزار راننده را زير پوشش آن برده است.

بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين طرح نه تنها گامي در راستاي ارتقا فرهنگ استفاده از ابزارهاي نوين براي توسعه خدمات شهري در مشهد بلكه تحولي در مسير تحقق "شهر الكترونيك" تلقي مي‌شود.

رييس سازمان ترافيك شهرداري مشهد به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: اجراي طرح موبايل پارك نظمي خاص به رفت و آمد خودروها در شهر داده و از ترافيك كاسته است.

وي بدون توضيح بيشتر افزود: اجراي طرح در آينده نه چندان دور امكان استفاده چندمنظوره از آن را براي هوشمند كردن مصرف بنزين نيز دارد.

او ادامه داد: در پيشبرد اهداف الكترونيك شهر مشهد از اول فروردين سال ‪ ۱۳۸۶‬عوارض بزرگراه نيشابور هم از طريق سامانه موبايل پارك پرداخت خواهد شد.

وي گفت: با اجراي طرح موبايل پارك موضوع رعايت عدالت براي توقف خودروها در خيابانهاي شلوغ تحقق مي‌يابد و اين يكي از محاسن بهره‌گيري از فناوري در اين زمينه است.

او افزود: هم‌اينك ديگر شهرهاي ايران از جمله تهران و كرج نيز متقاضي استفاده از طرح موبايل پارك هستند و حتي كشور سوريه از اين طرح استقبال كرده و آمادگي خود را براي استفاده از آن اعلام نموده است

يزدفردا

 طرح كارت پارك در يزد به دليل عدم همكاري معاونت راهنمائي رانندگي يزد تعطيل خواهد شد
تعطيلي طرح كارت پارك در يزد در زماني اتفاق مي افتد كه اكثر شهر ها در حال راه اندازي طرح موبايل پارك هستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا